måndag 15 oktober 2012

Knäckebröd..

Ett tag sedan jag var inom och skrev här nu.. Som vanligt så är jag dunderslarvig och går inte ner i vikt, men jag kämpar på, en vacker dag skall väl min hjärna med fatta ;)

Idag har jag gjort knäckekex av ett recept jag hittade i bloggen Vit dröm.. Jättegoda men jag tog lite mycket salt.. Älskar ju salt men detta var liiite för mycket.. Får göra om dem en dag och få dem bättre =)

Receptet skall ni få här:
FRÖKNÄCKE

1 dl sesamfrön
0,5 dl linfrön
2 msk pofiber
1 dl solroskärnor
1 msk fiberhusk
0,5-1 tsk havssalt
0,5 dl kokosfett
2,5 dl kokande vatten
ev. flingsalt

Sätt ugnen på 150° 
Blanda alla de torra ingredienserna..
Smält kokosfettet och koka upp vatten, häll det över de torra ingredienserna och låt stå och svälla några minuter..
Häll smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt.. Lägg ett bakplåtspapper över och kavla ut smeten så tunt du bara kan.. Ta bort det översta pappret.. 
Strö ev lite flingsalt över och grädda i ugnen i 45-60 minuter..
Markera ut knäckerutor.. Sätt ugnen på 50° och låt knäcket stå och torka i ca 2 timmar..
De skall vara hårda inte sega..

Ha nu en fin fortsatt vecka...

Kram Mia




5 kommentarer:

Annelie L sa...

Jag läste fel, men det blev så himla bra. jag läste så här : Som vanligt är jag dunderslarvig och går inte ner i vikt, men jag känner mig vacker och en dag ska väl min hjärna fatta.
Åh så glad jag blev, för visst är du vacker <3 Tror inte jag rättar mig själv utan tänker att det står så, för det var verkligen en sanning. <3
Kram du fina och vackra <3

Unknown sa...

Det är så gott med fröknäcke! :)
jag har också bakat och bloggat om min egen variant på knäcke! :)
Ha en fin dag!
Kram
//Lana

Vit dröm sa...

fröknäcke är mitt bästa "bröd", äter en skiva varje dag till frukost.
Ha en bra dag!
Kram Anna

Maria sa...

Älskar dessa fröknäcke .. gör nya nästan varje vecka!!
:)

Angelica - Vardagsliv med LCHF sa...

Älskar fröknäcke jag ockås, har ett lite annat recept jag använder mig av hela tiden, som jag tycker är enklare men jättegott! Titta gärna in på min blogg om du behöver lite inspiration. Jag försöker i alla fall att ge inspiration. :-)
Ha det bra!