måndag 7 maj 2012

Här är jag!!

Härligt när man är saknad.. =) Fick frågan om jag tappat sugen eftersom jag inte skrivit här.. Men nä, suget finns kvar, alltså suget att följa LCHF.. Lite godissug finns också men jag har lyckats hålla mig ifrån det..
Jag har haft lite annat för mig i helgen så jag har inte bloggat, och jag har inte haft något nytt på matfronten heller att delge er.. I lördags var vi hos min bror, som fyller år idag faktiskt, och grattade honom.. Där blev vi bjudna på gott grillat.. På dagen i lördags var jag på fotouppdrag och var superhungrig när jag skulle köra hem, så jag for inom en butik och köpte lite nötter och en låda jordgubbar, sen smaskade jag på det i bilen hem..
Igår tog vi hämtmat för latmasken slog till, men jag tog då en sallad..

Igår kväll så gjorde min dotter våfflor på LCHF-sätt, hon följer med efter denna dieten men är lite slarvigare än jag ;) Jag vet inte vad hon tyckte om dem men jag tänkte att jag skulle testa idag till frukost och mmmmm så gott det var.. Att äta dem som de var kanske inte var det godaste (men ej heller otäckt) men med grädde och jordgubbar på så var det himla gott..

Jag har fått frågan om jag inte tröttnar på ägg och bacon när jag går efter LCHF och svaret de får är "Varför skulle jag tröttna på det?? Jag äter det ju så sällan".. Många tror att det är det man kan och får äta till frukost.. Omeletter, äggröra, kokt ägg, stekt ägg och så bacon.. Hmmmm... Nä jag äter en massa annat till frukost oftast, ibland tar jag till en äggrätt och bacon om jag är lite lat.. Men jag äter naturell yoggi, müsli, jag har ofta kokt ägg för att jag gillar det och så bakar jag ju bröd ibland, så nä, bacon och omeletter/äggröra gör jag inte så ofta..

Så lite recept då fån dagens frukost och middag som bestod av Kassler med smak av kantarellost, receptet hittade jag på bloggen Vit dröm..

VÅFFLOR   9-10 stycken

4 ägg
2,5 dl vispgrädde
0,5 dl vatten
50 g smör + lite till att grädda i
0,5 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
1 krm salt

Vispa ihop ägg, grädde och vatten lite lätt... Smält smöret och häll det i äggblandningen.. Blanda i resten av ingredienserna.. Grädda i våffeljärn..
Servera med vispad grädde och bär..

KASSLER MED SMAK AV KANTARELLOST    3-4 portioner

ca. 800 g kassler
ca. 250 g färsk svamp
svartpeppar
1 pkt kantarellost
1½-2 dl vispgrädde
1-2 dl riven ost

Sätt ugnen på 200 grader..
Skiva kasslern och lägg i ugnsfast form.. Krydda med svartpeppar..
Skiva svampen och lägg över.. Klicka ut kantarellosten.. Häll över grädden och strö över ost..
Gratinera i ugnen i ca 25-30 minuter..
Servera med någon/några grönsaker..

Allt för mig idag, vi ses i morgon =)
Ha en fin kväll alla..

Kram Mia

5 kommentarer:

Maritha sa...

Ja jag blev bara lite orolig :o))

Så bra att de var goda våfflorna då ska jag göra såna, maken och sonen har våfflor till efterrätt i stugan ibland och det är ju sååååå svårt att stå emot!!!! Men nu har jag egna :o))

Kassler rätten såg också god ut men jag byter nog mot skinka eller korv för Kassler har jag förätit mig på!

Bra att det känns bra och nu är det snart torsdag igen :o))

Kram Maritha

Unknown sa...

åh va gott!

Jag använder mycket av kantarellosten, den är så go!
Just nu fröker jag använda gratis maten, nässlor+ kirs!

Ha det så gott7Anna

Unknown sa...

öh, sorry, var lite snabb på tagenterna. Försöker menar jag..

visst är det så att tiden är knapp och man får titta in och göra inlägg när man hinner!!
kram

Unknown sa...

Så gott med mandelvåfflor! :)
Ha en fin kväll!
Kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Våfflor är riktigt gott och kul att man kan göra dem LCHF-vänliga. :-)