torsdag 23 augusti 2012

Ännu mer smarrigt..

Måste ju börja med att berätta att jag fick bra betyg av gårdagens middag av bonusdottern som sa att laxen var asgod =)

Idag har jag tillagat Gratinerad kyckling som var mycket god och det receptet hittade jag hos Lina..
GRATINERAD KYCKLING
4 Portioner.. (ca 4,2 kh/portion)

3 stora kycklingfileér
1 pkt bacon
8 soltorkade tomater
vitlöksklyftor efter smak
ca 1 msk Chilipulver
1 mozarella
1 dl riven ost
salt & peppar
ca 1 dl salta jordnötter

Strimla bacon och kyckling.. Bryn bacon ganska hårt, tillsätt den strimlade kycklingen och bryn till den fått en fin stekyta...
Strimla de soltorkade tomatern och tillsätt dem och pressad vitlök i bacon/kycklingblandningen.. Krydda med salt, peppar och chilipulver..
Lägg blandningen i en ugnsfast form, fördela skivad mozarella och till sist riven ost över kycklingblandningen..
Gratinera i 250 grader i ca 10 minuter eller till osten fått fin färg..
Strö till sist över jordnötterna och servera med tex en god sallad..

Från Linas sida hittade jag med ett recept på egengjord tacokrydda som inte innehåller socker vilket den man köper i butik gör.. Så det har jag med gjort idag.. Har inte provat den men den doftar ungefär som vanlig tacokrydda.. Den skall testas så fort vi skall äta tacos här hemma..
OSÖTAD TACOKRYDDA

4 tsk salt
6 tsk cilipulver
6 tsk paprikapulver
3 tsk vitlökspulver
3 tsk lökpulver
3 tsk spiskummin
6 krm cayennepulver

Blanda allt och förvara i tättslutande burk.. Glöm inte att tillsätta vatten när ni tillagar..
Gör gärna dubbelt för det blev inte så mycket..

Jag har varit energisk idag och bakat med.. Har haft ett recept utskrivet länge men aldrig blivit färdig att göra det.. Det är Chokladdoppade kokostoppar jag pratar om som jag hittat på bloggen LCHF- till vardag och fest..
Köpte kokos idag som innehöll 6,4 kh/100 g vilket är mindre än i tex ICA's vanliga kokos.. Men ICA's ekologiska kokos innehåller bara 1,5 g kh så det är ju att föredra.. Men nu hade jag inte det hemma så det fick bli den jag köpte..
CHOKLADDOPPADE KOKOSTOPPAR
30 st (2,31 kh/kokostopp om du använder kokos som har 6,4 kh/100 g... 1,82 g kh/kokostopp om du använder kokos med 1,5 kh/100 g )

75 g smör
3 ägg
3 msk vispgrädde
0,5 tsk vaniljpulver
300 g kokos
100 g mörk choklad
(jag använde lite sötningsmedel med)

Smält smöret..
Blanda ägg och grädde, och blanda i vaniljpulver och kokos.. Häll i det smälta smöret..
Forma smeten till toppar..
Grädda i ca 10 minuter i 175 grader i mitten av ugnen.. Låt svalna..
Smält chokladen och doppa topparna i den.. Ställ kallt..

Perfekta kakor att stilla sötsuget med även om de inte var så söta.. Men goda var de om man gillar kokos..

I morgon och på lördag blir det svårare att hålla mig till lchf-kost då jag skall på Helgeåfestivalen där jag skall fotografera åt just Helgeåfestivalens hemsida.. Då får jag äta det som bjuds.. Kan ej heller ha mat med mig.. Men jag får skärpa till mig på söndag igen.. Behöver ju iaf inte äta något godis dessa dagar utan bara hålla mig till mat..

Ha nu en fin helg..

Kram Mia

2 kommentarer:

Maritha sa...

Det var ett bra recept på Kyckling, ska jag göra till mig eftersom gubben inte gillar kyckling så mycket!

Som diabetiker har jag fått uppleva hur MYCKET socker det är i Tacokryddan! Beställer med kompisar från en kryddbutik i Sthlm som är sockerfri och lite stuns i :o))

Vad du är duktig på att göra LCHF godis <3

Kram Maritha

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Den kycklingrätten såg god ut. Jordnötter i mat är så gott. :-)

Kokostoppar är riktigt gott. Måste baka en ny sats, perfekt att ha i frysen och ta fram när man vill ha något gott till kaffet. :-)