lördag 18 augusti 2012

Kräftskiva!!

Ikväll skall vi på kräftskiva hos vänner.. Man skall ha dryck och kräftor med sedan bjuder de på resten..
Men för att inte krångla till det så tar jag med egen mat till mig.. Jag har nyss gjort en efterrät, cheesecake i glas och så har jag gjort en Västerbottenostpaj, som jag hittade HÄR!!
Nu har jag ju inte smakat den än men den verkar vara riktigt smarrig, så det skall bli gott till kräftorna ikväll..
Och så receptet då, det kommer här:

VÄSTERBOTTENOSTPAJ
4-6 portioner

Smör
1 pkt bacon
En halv purjolök
Ett knippe eller två, färsk spenat
4 dl riven Västerbottenost
1 dl vispgrädde
4 ägg

Sätt ugnen på 200 grader, undervärme..
Koka upp spenaten och häll av vattnet..
Skär bacon och purjolök i bitar och stek upp det i smör, lägg i spenaten precis innan järnet skall från plattan..
Blanda ägg, ost och grädde med lite salt och peppar..
Häll smeten och blandningen i stekjärnet i en smord ugnsfast form, rör om lätt med en gaffel för att få ingredienserna att fördelas jämnt i formen..
Sätt in pajen i ugnen, efter 10 minuter ändrar du till värme i hela ugnen, låt stå till pajen fått en fin färg och är fast..
Nu skall jag fixa till mig så jag ser vettig (om det går ;) ) ut i kväll..

Ha en fortsatt fin lördag..

Kram Mia

4 kommentarer:

Unknown sa...

Mmm... vad gott det låter! Den här pajen måste jag också testa! :)
Ha det så kul på kräftskivan!
Kram
//Lana

Erikas LCHF till vardag och fest sa...

Västerbottenpaj är så jättegott! Det tröttnar jag nog aldrig på! :-)

Unknown sa...

Västerbottenpaj! den bästa av pajjer :)

Vit dröm sa...

Gott! Hoppas ni hade en trevlig kväll!
Kram Anna