onsdag 29 augusti 2012

Frallor

Jag har haft en kanonhelg med mycket musik, massor av fotograferande och härligt folk.. Det som varit mindre bra är att jag stoppat i mig kakor, godis, bröd och pasta.. Så jag har ökat lite i vikt, men nu är jag på banan igen så nu hoppas jag att det jag gått upp skall försvinna fortare än kvickt..

Förra veckan beställde jag Annika Rognebys bok "Bakglädje till vardags och fest", där det är recept på olika bakverk.. Annika har också en blogg som ni kan hitta HÄR!! 
Idag har jag testat ett recept och det blev ett recept på frallor.. Och de var riktigt goda, och helst när de var ljumna så smöret smälte.. Så dessa kommer lätt att göras fler gånger..
FRALLOR
9stycken

3 ägg
1 dl vispgrädde
3 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
0,5 dl krossat linfrö
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1 krm brödkrydda

Sätt på ugnen på 175 grader..
Vispa äggen fluffigt, blanda i grädden..
Blanda alla de torra ingredienserna och vänd ner i ägg- och gräddblandningen..
Rör samman till en smet..
Låt smeten svälla några minuter..
Forma degen till 9 frallor.. Det går lättare om man fuktar händerna..
Lägg frallorna på en bakplåtsbeklädd plåt.. Grädda mitt i ugnen i ca 25 minuter..

Jag har inte räknat ut hur mycket kolhydrater det är men jag skulle gissa på ca 1-1,5 kh /fralla.. Skall räkna ut det så småningom så de som räknar kh vet =)

Ha nu en fin fortsatt vecka..

Kram Mia

4 kommentarer:

Maritha sa...

men åh.....de ser ut som de Linfröbullar jag bakade förr!!! Det måste jag testa och efter att ha bakat lite LCHF så har jag ju allt hemma också :o))

Tack för dina tips <3

Kram Maritha

Unknown sa...

Jättegott! det var längesen jag bakade frallor! Måste nog göra det i helgen! :)
Ha en toppen dag!
Kram
//Lana

Marja - Baka Sockerfritt sa...

Fina frallor! Skulle nog vara gott med smör och ost, mums!

Anonym sa...

Hej. Räknat ut hur många kh per styck? Tack på förhand.