tisdag 24 april 2012

Dag 6

Två dagar innan den stora vägningen.. Känns inte som det har hänt så mycket men jag hoppas iaf på några hekto ned, vore ju trevligt..
Jag borde motionera mer men jag har tappat motivationen helt att gå iväg till Friskis, där jag har ett terminskort.. Men jag är ute och promenera i stort sett var dag iaf, bättre än inget men inte tillräckligt.. Några gånger i veckan borde jag göra annat också..

När jag jobbar förmiddagar så har jag så svårt att veta vad jag skall göra till lunch och om det är bra att äta två lagade mål mat om dagen.. Nån som vet om det är bra?? Idag hittade jag på en bacongryta men funderade på hur mycket bacon är det till 1 portion?? Jag tog bara halva paketet i vilket fall, vågade inte ta mer..

Ikväll har jag bakat "frallor".. Smakade helt okej.. Recept på det får ni i morgon..

Så här har min 5:e dag sett ut vad det gäller matintaget:

FRUKOST: 1 kokt ägg, naturell yoghurt, müsli

LUNCH: Bacongryta, sallad

MELLANMÅL: En bit salamikorv i all hast (säkert jättebra ;) )

MIDDAG: Kyckling i currysås, sallad

MELLANMÅL:  2 LCHF-bullar med smör och ost på, jordgubbar

Jag är så nöjd med att inte en enda bit godis, choklad eller annan sötsak kommit i närheten av min mun.. Jag har fått stålsätta mig ett par gånger för att låta bli men jag har lyckats.. *SÅ GLAD* Det är ju mitt största dilemma annars, att hålla mig från det farliga sockret..

Lite recept har jag ju lovat så det skall ni ju självklart få =)

BACONGRYTA (eget påhitt) 1 portion
Bild tagen med Instagram på iPhone
½ paket bacon
½ lök
½ röd paprika
3 msk vispgrädde
1 msk creme fraiche

Stek upp bacon i småbitar, stek med lök och efter en stund paprikan..
Häll över grädde och creme fraiche och låt koka ihop en stund..
Jag tycker inte det behövs mer kryddor då bacon är så smakrik i sig..
Servera med en fräsch sallad..

 KYCKLING I CURRYSÅS  4 portioner
500 g kycklinglårfiléer
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
½ grön paprika
½ gul paprika
2 tsk curry
1 msk kycklingfond
2 dl grädde
salt, vitpeppar

Skär kycklingen i ganska små bitar..
Hetta upp en panna med smöret, bryn kycklingbitarna runt om..
Finhacka lök och vitlök.. Skär paprikorna i små bitar.. Lägg ner vitlök, lök och paprika i pannan med kycklingen..
Strö på curry, salt och vitpeppar.. Häll på fonden och grädden.. Koka i ca 5-7 minuter..
Servera med sallad..
Detta var riktigt gott.. De i familjen som inte äter efter LCHF åt ris till grytan..

Ha nu en fortsatt fin kväll och en bra onsdag..

Kram Mia

5 kommentarer:

Trillian sa...

Snyggt, ser riktigt gott ut och kul att du gillar lchf. Jag tycker du ska lyssna på kroppen ifall 2 mål mat om dagen är bra eller inte. Mår du bra så är det bara att köra. Jag funderar ärligt på att börja skippa frukosten och då kommer jag ju bara äta två mål om dagen.

Maritha sa...

Härligt att du kan låta bli godiset Mia!!!!

Det jag har läst mig till så är det inte så noga med när du äter utan man ska äta när man är hungrig. Jag äter inte alltid frukost för att jag inte är sugen eller inte har något förberett, är för lat på morgonen när jag ska till jobbet.

Det var inget fel i att äta den biten Salami, mellanmål är inte så viktiga. Igår åt jag frukost, lunch och middag, en smakbit av fröbrödet på förmiddagen och var inte alls hungrig.

Man får tänka om från VV till Lchf :o))

Ha en fin dag <3
Kram Maritha

Unknown sa...

Hej, hej! Hittade dig på Lowcarbvärldens hemsida som Trillian har skapat! Kul att du börjat äta LCHF och trivs med det sättet att äta! Jag äter också lågkolhydratskost och bloggar om mina recept. Gå gärna in på min blogg så kanske du hittar ett och annat recept som faller dig i smaken! Jag är också intresserad av att ta snygga bilder på mat!
Ha en fin dag
//Lana

Marina sa...

Jadu Maria. Jag har kollat in din "nya" blogg. Vilka fina bilder du tar på mat.;-)
Vilka härliga recept du har lagt ut. Jag är så sugen att börja nu. Om du inte tar illa upp så vill jag gärna kopiera dina recept och lägga in de i en mapp på min dator med LCHF recept?
Hur tycker du annars att det går?
Är det lätt?
Ska bli spännande att få höra ditt resultat efter 1 vecka.
Kram Marina

Marina sa...

Jadu Maria. Jag har kollat in din "nya" blogg. Vilka fina bilder du tar på mat.;-)
Vilka härliga recept du har lagt ut. Jag är så sugen att börja nu. Om du inte tar illa upp så vill jag gärna kopiera dina recept och lägga in de i en mapp på min dator med LCHF recept?
Hur tycker du annars att det går?
Är det lätt?
Ska bli spännande att få höra ditt resultat efter 1 vecka.
Kram Marina