onsdag 25 april 2012

Dag 7

Dagen innan vägning, i morgon innan jobbet skall jag ställa mig på vågen.. Spännande!! Jag hoppas ju på att det minst är ett minus på 0,5 kg.. Håll en tumme för mig..
Visar det något på vågen så måste jag ju erkänna att detta har denna veckan varit himla enkelt.. Visst kan det vara för att jag just nu är så himla motiverad.. Jag har haft ett litet godissug men inte så jag skulle kunna slå ner någon för att få lite godis, så har det ju alltid varit innan.. Jag har inte stannat vid godiset i affären och det är ju också något jag gjorde när jag var och handlade innan.. Sjukt? Ja helt klart och det är detta jag vill bli av med..

Idag är sista dagen jag kommer att redovisa alla mina mål (tror jag) med men så klart skall ni få nya recept när jag testar det, och det gör jag mycket nu.. Älskar att hitta nya goda recept och jag vill ju då såklart dela med mig av dem..

Så här har min dag sett ut:

FRUKOST: 2 LCHF-bullar med bregott och ost på, 1 kokt ägg, te

MELLANMÅL: Smoothie, te

MIDDAG: Italiensk köttfärslimpa, sallad

KVÄLLSMÅL: Naturell yoghurt, müsli, 2 kokta ägg

LCHF-bullar   ca 9 st
 3 ägg
1 dl vispgrädde
3 dl mandelmjöl
2 msk fiberhusk
½ dl krossat linfrö
1 tsk salt (i min smak var det en aning för mycket salt)
1,5 tsk bakpulver
1 krm brödkrydda
sesam- eller vallmofrön

Ugn 175 grader
Vispa äggen fluffigt.. Tillsätt grädden och rör om..
Blanda alla de torra ingredienserna utom sesam- eller vallmofrön, vänd ner i ägg/gräddsmeten.. Rör samman till en smet.. Låt stå några minuter för att svälla.. Klicka ut bullar på en bakplåtsklädd plåt.. Toppa med frön..
Baka mitt i ugnen i 20-25 minuter..

Detta recept hittade jag hos Vit dröm..

Italiensk köttfärslimpa  4 portioner
1 vitlöksklyfta
500 g nötfärs
1 ägg
1 dl grädde
1 msk torkad oregano el. basilika
½ tsk salt
1 krm svart peppar
1 paket mozzarellaost (125 g)
1 msk grön pesto
10 svarta oliver
50 g pinjenötter
2 askar cocktail tomater
1 röd lök
50 g ruccolasallad

Sätt ugnen på 175 grader..
Hacka vitlöken fint, blanda med färs, ägg, grädde, örter, salt och peppar..
Skär mozzarellan i tärningar och blanda dem med pesto..
Smörj en form med olja och lägg på färsen.. Gör ett snitt i färsen och lägg i mozzarellablandningen.. Täck över med färs och forma till en limpa.. Dela oliverna och tryck i dem i limpan.. Strö på pinjenötter..
Dela tomaterna och skiva löken, lägg det runt limpan, häll över lite olja..
I ugn ca 25 minuter.. Servera med ruccola..

Köttfärslimpan var jättegod men lite mer krydda hade inte skadat..

Detta recept fann jag i en blogg men virrpannan jag har glömt vilken, så vet du så säg gärna vart så jag kan länka =)

Några timmar kvar av dagen men jag är ganska säker på att det kommer att bli som jag tänkt.. Skall bara försöka dra mig ur soffan med och ge mig ut på en promenad i regnet..

Och så ett svar till Marina som frågade om hon fick kopiera mina recept.. Självklart får du det, jag har ju själv "snott" dem =) Marina frågade också hur jag tycker det går och om jag tycker det är lätt.. Jag tycker det har gått bra, vi får se i morgon om vågen tycker detsamma.. Lätt har det också varit faktiskt, håller mig mätt och jag mår bra.. Tack Marina för dina fina ord..

Ha en fin kväll..

Kram Mia

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller tummarna för att det ska bli minus för dig, du kämpar verkligen
Hälsar Margareta W

Maritha sa...

Jag håller tummarna för dig Mia och jag ska också kliva på vågen imorgon bitti :o))

Brödet såg gott ut och även köttfärslimpan det får testas!

Lycka till imorgon nu :o))

Kram Maritha

Unknown sa...

Låter så gott med italiensk köttfärslimpan! :) Ska spara receptet!
Ha en fin kväll!
//Lana

Unknown sa...

Hej!

Åh va gott det ser ut! Blir super sugen!

Spännande med vägningen!
Kram Anna

Nina sa...

Men vilken jättefin blogg! Här skulle man få massa tips å stöd om man nu nån gång blev så duktig att man kom igång med vikten och ville testa LCHF :)

Lycka till med vägningen nu!
Kram Nina!