söndag 22 januari 2017

Bortrest!!

Hej på er!
Ni kanske inte har saknat mig, men jag har iaf varit bortrest några dagar.. Jag och älskade sambon har varit uppe i Sthlm, där vi bl.a tittat på den fantastiska musikalen Phantom of the Opera.. Jag bara älskar musikaler, och jag älskar Peter Jöback som spelade just Fantomen på operan i denna musikal..
Vi bodde i min svåger och svägerska lägenhet som bor där uppe, de var bortresta.. Det var lite meckigt med maten, jag gjorde ju frukosten själv alla tre morgnarna men resten åt vi ute.. Det är ju ganska enkelt att be om lite mer grönsaker istället för potatis, ris eller pasta eller välja rätt om det är buffé, men jag tror, eller vet, att jag har fått i mig för lite fett.. Det har funnits såser men man har inte fått så mycket av den varan.. Men... jag har inte ätit några sötsaker, så det är ju iaf kanon.. 5 glas rödvin på 3 kvällar har med slunkit ner, och det tillhör verkligen ovanligheterna för mig, då jag dricker alkohol väldigt sällan, men ibland vill man ju ha det lite festligt, så nu får det vara slut med det ett tag..

Idag när jag kom hem så började jag direkt att göra köttfärssås som jag skall ha med till jobbet i morgon, och så gjorde jag ett kesobröd.. Jag är inte så förtjust i mandelmjöl, så jag har inte hittat något lchf-bröd som jag tycker är så gott, men detta brödet var helt okej, iaf när det var varmt.. 


Och receptet får ni här:
Till 4 port

125 g keso
3 ägg
3 msk kokosmjöl
4 msk mandelmjöl
1 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 msk kokosolja
ev vallmofrön eller chiafrön

Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Blanda ägg och keso och kör med en mixerstav i en annan bunke. 
Häll över ägg- och kesoblandningen i de torra ingredienserna och blanda till en smet/deg.
Lägg ut degen på en bakplåtsbeklädd bakplåt, strö ev på vallmo- eller chiafrön och grädda i 200° i 10-15 min.
Dela brödet i 4 delar.

Och i kväll har jag gjort en fejk-ris á la Malta som var min favorit förra gången jag gick efter lchf, så enkel att göra och så himla god.


Fejk-ris á la Malta, 1 port
0,5 dl vispad grädde
3 msk keso
0,5 tsk vaniljpulver
ev lite sötströ
Bär att toppa med

Blanda allt utom bären och häll upp i en lite dessertskål.
Går att äta på en gång men jag tycker den smakar bättre efter en stund i kylen.
SÅ GOTT!!

Vi ses i veckan!!

Kram 
Maria

Inga kommentarer: