tisdag 10 januari 2017

Fettchoklad och Carbonara-LCHF

Det är dag 2 idag.
Igår räknade jag inte hur mycket kolhydrater jag fick i mig, så det startade jag med idag. Nu skall det bli rätt.

Startade dagen med Fettchoklad. En varm dryck som Hälsa-coachen tipsade om. Bra att ta till om man tex inte är så jättehungrig på morgonen, eller som idag då jag hade lite bråttom. 

Fettchoklad




1 äggula
30-50 g smör (80%)
2 tsk kakao
0,5 krm vaniljpulver
2 dl kokande vatten.
ev. lite vispad grädde att lyxa till det med på toppen.

Häll/lägg allt i en hög kanna. Kör lite snabbt med stavmixer.
Riktigt gott fast att det inte är en söt chokladdryck. Och man håller sig lite mätt. 
Jag tog en sådan även nu i kväll.

Till lunch kollade jag i matdagboken.se efter tips och hittade en Carbonara där man bytt ut pastan mot blomkål. Inte så stor portion men jag blev mätt, inte sprängmätt.

Carbonara-LCHF




3 port.

1 pkt (140 g) bacon
300 g blomkål
1,5 dl grädde (40%)
1 dl riven ost (28%)
0,5 msk smör (80%) fast
svartpeppar
3 äggulor

Skär bacon och blomkål i små bitar. Stek det i smöret.
Häll på grädden och låt det puttra till blomkålen är mjuk. Blanda i den rivna osten och svartpeppar.
Lägg en äggula på din portion och njut, gärna tillsammans med en sallad.

Detta innehåller:
 Fett: 46g, Protein: 16 g, Kolhydrater: 5 g

Eftersom jag varit iväg hela dagen så blev det detta även nu i kväll till kvällsmat, och som matlåda i morgon till jobbet. Dålig fantasi? Japp, men kände att jag behövde ngt enkelt

Allt som allt har jag idag ätit 
181 g fett, 48 g protein, 23 g kolhydrater och 1893 kcal

Om man skall räkna kalorier, så skall jag äta 1712 kalorier/dag om jag skall gå ner i vikt. Idag har jag promenerat och "fått" 143 kalorier extra att göra av med. Så idag nu när jag ätit det jag skall har jag 38 kalorier kvar att kunna äta om jag vill.

Vi ses en annan dag..

Kram 
Maria

1 kommentar:

Maritha Qvist sa...

Carbonaran har jag handlat hem ingredienser till så den ska testas :O)

Det här går ju bra!!!

Följer och är glad för fina recept :)