fredag 27 januari 2017

Fridag!!

Idag har jag min fridag, då menar jag inte ledig dag från jobbet även om jag har det med, utan jag skall en dag i veckan ha en dag som jag inte räknar kolhydrater, fett och proteiner.. Där med inte sagt att jag skall äta sånt jag absolut inte får enligt lchf..

Min dag har sett ut så här när det gäller matväg... Till frukost åt jag omelett och till det ost- och lufttorkadskinkarullar..



På lunchen bjöd min mamma mig på mat på Kickis café i Olofström, jag valde en räksallad där jag bad dem ta bort pasta och bröd, så gott..



Nu i kväll har jag bakat Yoghurtbröd, receptet hittade jag hos Äntligen sockerfri på Instagram, hon har hur mycket goda recept som helst och många bra tips..
Till brödet, som jag åt med bregott havssalt, ost och gurka på, åt jag grillad kyckling, ölkorv och gurka.. 
Eftersom mannen min har ett gäng män på besök, de har en whiskyklubb, så satte jag mig i sängen och åt...



Receptet på Yoghurtbrödet kommer här, går att rosta med..

Yoghurtbröd
6 bitar

Vispa ihop:
3 ägg
2,5 dl rysk yoghurt, 17%
0,5 dl vispgrädde
Blanda i:
2,5 dl mandelmjöl
2 msk sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 msk bakpulver
4 msk kokosmjöl
1 tsk salt (tycker det blev lite salt så jag kommer att minska ner det nästa gång)
Häll över smeten/degen i en liten form, ca 17x24 cm..
Grädda i 180° i ca 20 min (jag fick ha min inne i 30 min)
dela i 6 rutor..

Nu i kväll har jag gjort en smarrig chokladmousse med som jag hittat i Patricias blogg, Patricias kost och hälsa.. 

Receptet på den goda chokladmoussen kommer här..




Chokladmousse
2 portioner

50 gram 70-86% mörk choklad
1 äggula
1 krm vaniljpulver
2 dl vispgrädde
Bär till att toppa med.

Vispa grädden ganska hårt, med vaniljpulvret..
Blanda i äggulan.
Smält chokladen och tillsätt den i en tunn stråle ner i gräddblandningen och rör om. Toppa med bär..
Ät den direkt eller ställ den i kylen ett tag..

I helgen jobbar jag så det blir nog inget bloggande i morgon iaf..
Ha en jättefin helg..

Kram 
Maria

Inga kommentarer: